Yksikielinen koulu on murroksessa, kun suomalaisen yhteiskunnan monikielistyminen haastaa koulutuksen käytänteitä ja kieleen liittyviä asenteita. Tulisiko esimerkiksi arabiankielisen oppilaan ensikielen olla osa matematiikan opetusta? Kuinka opettajat suhtautuvat monikielisyyteen, kun koulussa käytetään oppimisen apuna suomen ja ruotsin lisäksi venäjää, arabiaa ja lukuisia muita kieliä? Ovatko eleet ja kosketukset kieltä? Mitä annettavaa kielentutkimuksella on koulujen ja yhteiskunnan murrokseen?
Muun muassa tällaisiin kysymyksiin paneutuu vastikään julkaistu artikkelikokoelma Koulun monet kielet, joka on ilmestynyt Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisusarjassa AFinLA-e.
Koulun monet kielet -teoksen julkistamistilaisuus on perjantaina 15.10. klo 14.00-15.00. Puhujina tilaisuudessa ovat teoksen toimittajat Maria Ahlholm, Irina Piippo ja Päivi Portaankorva-Koivisto sekä teokseen kirjoittanut Heini Lehtonen.
Lyhyiden alustusten jälkeen tilaisuudessa on aikaa yleisökysymyksille ja keskustelulle teoksen toimittajien ja kirjoittajien kanssa.
Minne suomalainen kouluinstituutio ja sen kielellisiä käytänteitä tarkasteleva tutkimus ovat matkalla? Tervetuloa päivittämään tilannekuvasi!
Vapaasti saatavilla olevaan teokseen voi tutustua täällä.
Tilaisuuden järjestävät Suomen soveltavan kielentutkimuksen yhdistys AFinLA ry ja Suomen Lähi-idän instituutti.
Ilmoittautuminen
Tilaisuus järjestetään virtuaalisesti Zoomin välityksellä. Ilmoittaudu tapahtumaan tällä lomakkeella to 14.10. mennessä. Linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille.
Artikkelikuva: Shutterstock/ESB professional