Migdia
Forskningsprojektet Migration, transnationella utbildningsvägar och diasporisk plurilingualism undersöker frågor om utbildning, demokrati och migration i Finland och Libanon. Projektperspektiv kommer från sociolingvistik, antropologi och världspolitik. Migration formar samhällen på många sätt, både i den globala södern och i den globala norr. Den centrala frågan överallt är hur transnationella utbildningsvägar byggs på ett sådant sätt att de erbjuder individer vägar för socialt deltagande, eventuell vidareutbildning och sysselsättning. Transnationella utbildningsvägar utmanar oss också att tänka på vems röst som är och bör höras när vi bygger sådana vägar.
Forskningssammanhangen sträcker sig från klassrum i arabiska modersmål till vardagslivet för familjer med invandringsbakgrund i Finland och Libanon. Utredningen fokuserar på vardagen och vardagens flerspråkighet, och den utbildningspolitik som formar dem. Denna politik granskas både ur den finländska utbildningspolitikens perspektiv och genom att analysera den ideologiska gränsdragningen av organisationer som arbetar med flyktingutbildning i Libanon ur ett perspektiv av världspolitik och global styrning. Läs mer.

